معرفی انواع فلاشینگ و کاربردهای آن‌ها

فلاشینگ اصطلاحاً به ورقه‌های خمکاری شده‌ای گفته می‌شود که برای پوشش دادن نقاط مختلفی در جریان احداث ساختمان استفاده می‌شوند. تنوع فلاشینگ‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی بسیار زیاد است. انواع فلاشینگ بر اساس جنس و طراحی در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی در خصوص انواع فلاشینگ‌ها بپردازیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

انواع فلاشینگ بر اساس جنس

یکی از روش‌های دسته‌بندی انواع فلاشینگ، بر اساس جنس ماده اولیه مورد استفاده در تولید آن‌هاست. مواد اولیه فلزی و غیر فلزی گوناگونی در ساخت فلاشینگ‌ها استفاده می‌شوند. ویژگی مشترک انواع فلاشینگ‌ها، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت است. از جمله پرکاربرد‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. فلاشینگ سربی

سرب متریالی فلزی با چگالی بالاست که به نوعی نقش عایق الکتریکی را نیز ایفا می‌کند. ویژگی اصلی سرب که باعث شده برای ساخت فلاشینگ استفاد شود، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. علاوه بر آن به دلیل انعطاف‌پذیری مناسب، امکان خمکاری برای طراحی انواع فلاشینگ روی آن وجود دارد.

2. فلاشینگ آلومینیومی

بر خلاف سرب، آلومینیوم چگالی کمی دارد. به همین دلیل فلاشینگ‌های تولیدی از آلومینیوم نسبتاً سبک هستند. در عین حال استحکام این ماده فلزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. قابلیت شکل‌پذیری مناسب باعث می‌شود تا به راحتی بتوان آلومینیوم را برای تولید انواع فلاشینگ‌ها خمکاری کرد. نکته مهم دیگر امکان اتصال فلاشینگ‌های آلومینیومی به روش‌های مختلف از جمله جوشکاری و چسب‌کاری است. آلومینیوم در برابر خوردگی بسیار مقاومت است و به همین دلیل فلاشینگ‌های تولید شده از این جنس عمر مفید بالایی دارند.

3. فلاشینگ مسی

مس فلز گران‌قیمتی است و در حال حاضر فلاشینگ‌های مسی چندان در بازار استفاده نمی‌شوند. با این وجود از نظر ویژگی‌هایی مانند پایداری در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری و … در مقایسه با سایر مواردی که در اینجا معرفی کردیم، در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد.

4. فلاشینگ از جنس روی

روی یکی از مقاوم‌ترین فلزات در برابر خوردگی است. به همین دلیل گزینه‌ای مناسب در تولید فلاشینگ به شمار می‌رود. چکش‌خواری فلز روی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به همین دلیل می‌توان برای طراحی انواع خاص فلاشینگ بتوان از روی استفاده کرد. علاوه بر آن روی به میزان زیادی در دسترس قرار دارد و قیمت آن نیز مقرون به صرفه است.

5. فلاشینگ فولاد گالوانیزه

در گذشته بسیاری از انواع فلاشینگ با فولاد معمولی تولید می‌شدند. با این وجود، فولاد معمولی در مقابل رطوبت آسیب‌پذیر است. در حال حاضر فولاد گالوانیزه به عنوان گزینه اصلی در تولید فلاشینگ به شمار می‌رود. فولاد گالوانیزه در برار خوردگی بسیار مقاوم است و علاوه بر آن قابلیت شکل‌پذیری خوبی نیز دارد.

6. فلاشینگ پلاستیکی

اخیراً برخی از انواع فلاشینگ‌ها از مواد غیر فلزی نیز تولید شده‌اند. البته فلاشینگ پلاستیکی چندان در ساختمان‌سازی رایج نیست ولی از برخی مواد پلیمری مانند پی‌وی‌سی و لاستیک در ساخت فلاشینگ استفاده می‌شود. این دسته از فلاشینگ‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر چند که در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

انواع فلاشینگ - قیمت فلاشینگ عرشه فولادیانواع فلاشینگ بر اساس طراحی

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، فلاشینگ برای پوشش دادن بخش‌های مختلفی در ساختمان استفاده می‌شود. درز‌های موجود در نمای ساختمان، قاب‌های درب و پنجره‌ها و … از جمله بخش‌هایی هستند که فلاشینگ در آن‌ها بکار می‌رود. بدیهی است که بر اساس نوع طراحی ساختمان، ورق‌های فلاشینگ باید در شکل‌های هندسی خاصی تولید شوند. بر این اساس انواع فلاشینگ پرکاربرد در ساختمان‌های مختلف به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

1. فلاشینگ نبشی

نبشی‌ها شبیه حرف انگلیسی L هستند. فلاشینگ نبشی از دو لبه تشکیل می‌شود که نسبت به هم در زاویه 90 درجه قرار می‌گیرند. کاربرد اصلی فلاشینگ‌های نبشی در پوشش درزهای ساندویچ پنل‌هایی است که برای احداث دیوار استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان از نبشی‌ها در محل تقاطع دو دیوار، دیوار و سقف و همچنین چارچوب پنجره‌ها به راحتی استفاده کرد. در طراحی فلاشینگ نبشی معمولاً لبه‌ها به سمت داخل خمکاری می‌شوند. این کار به افزایش استحکام موقعیت نصب فلاشینگ کمک زیادی می‌کند.

2. فلاشینگ یو

همان طور که از نام این دسته از انواع فلاشینگ ها برمی‌آید، به شکل حرف انگلیسی U تولید می‌شوند. به این ترتیب که دو لبه آن به صورت موازی با یکدیگر و نسبت به ضلع مرکزی زاویه 90 درجه دارند. تجربه نشان می‌دهد که فلاشینگ یو در مقایسه با سایر مدل‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

این نوع فلاشینگ‌ها هم روی دیوار و هم روی سقف قابل استفاده هستند. معمولاً برای پوشش دور تا دور لبه‌های پایینی سقف از فلاشینگ U استفاده می‌شود. علاوه بر آن برای پوشش‌دهی ساندویچ پنل‌های مورد استفاده در سقف نیز کاربرد دارند. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که در اجرای دیوارهای با ارتفاع کم، به جای آهن‌کشی به سراغ اجرای فلاشینگ یو می‌روند.

3. فلاشینگ تاج

یکی از انواع فلاشینگ که کاربرد خاص و محدودی دارد، فلاشینگ تاج است. این تجهیز با نام فلاشینگ تیزه نیز شناخته می‌شود. کاربرد آن صرفاً برای ساختمان‌هایی است که دارای سقف شیب‌دار هستند. در محل تلاقی دو لبه سقف‌های شیب‌دار، درزهایی به وجود می‌آید که حتماً باید برای پوشش‌دهی آن اقدامات لازم انجام شود. برای این منظور از فلاشینگ تاج استفاده می‌کنند. البته معمولاً برای افزایش کیفیت آب‌بندی، قبل از نصب فلاشینگ با فوم درزگیر، درز موجود در سقف به طور کامل پوشش داده می‌شود.

نکته مهم در خصوص فلاشینگ تاج این است که با زاویه انحنای مشخصی خمکاری نمی‌شود. به این معنی که بسته به زاویه سقف شیب‌دار می‌توان فلاشینگ تاج مناسب آن را سفارش داد. علاوه بر آن نوع خمکاری فلاشینگ تیزه در مقایسه با نبشی و یو متفاوت است.

4. فلاشینگ سه پله

فلاشینگ سه پله شبیه به پلکان طراحی می‌شود. دو خمکاری 90 درجه در این نوع فلاشینگ اجرا می‌شود. کاربرد این نوع فلاشینگ محدود به استفاده در ناحیه آبریز در سقف‌ها است. به نوعی می‌توان گفت که استفاده از فلاشینگ سه پله جریان خروجی آب از سقف را به درستی و در مسیر صحیح هدایت می‌کند. به این ترتیب با جلوگیری از ماندگاری آب در سقف جلوی پوسیدگی و خرابی‌های احتمالی گرفته می‌شود. دو لبه ابتدایی و انتهایی در این نوع فلاشینگ‌ها با ابعاد یکسان ساخته می‌شوند؛ اما لبه میانی می‌تواند در ابعاد مختلفی طراحی شود.

5. فلاشینگ آب رو

فلاشینگ آب رو یکی دیگر از انواع فلاشینگ‌ها است که برای کمک به تخلیه جریان آب در سقف استفاده می‌شود. معمولاً قبل از نصب فلاشینگ سه پله، ابتدا فلاشینگ آب رو با استفاده از جوشکاری در موقعیت مورد نظر قرار می‌گیرد. پس از آن فلاشینگ سه پله به آب رو متصل می‌شود تا به نوعی مکمل آن در هدایت جریان آب به سمت بیرون از سقف باشد.

6. فلاشینگ نما

فلاشینگ نما در بخش‌های مختلفی از ساختمان اجرا می‌شود. علاوه بر آن در شکل‌های سفارشی خمکاری می‌شوند. شاید بتوان این طور ادعا کرد که به دلیل استفاده در نمای ساختمان بیشتر جنبه تزئینی دارد. معمولاً برای پوشش دهی درزهای پنجره‌ها از فلاشینگ نما استفاده می‌شود. این نوع فلاشینگ‌ها مانع از نفوذ رطوبت، آب باران و همچنین هوا به درون ساختمان از طرق منافذ می‌شود.

کلام پایانی

انواع فلاشینگ، در صنعت ساختمان‌سازی در ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند. در زمان سفارش خرید فلاشینگ، حتماً باید نسبت به تهیه محصولات باکیفیت حساس باشید. در صورتی که برای استعلام قیمت فلاشینگ و خرید این محصول نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت ابنیه فولاد آریو تماس بگیرید. همکاران ما شما را برای خرید محصولات باکیفیت راهنمایی خواهند کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *