3 تفاوت سقف عرشه فولادی مرکب و غیرمرکب

سقف عرشه فولادی یکی از روش‌های ایده‌آل در اجرای سازه‌های گوناگون است. با اجرای سقف عرشه فولادی، مصالح مصرفی کاهش می‌یابد؛ سازه سبک‌تری حاصل می‌شود؛ سرعت اجرای سازه چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. در کنار تمام این ویژگی‌ها سقف‌های عرشه فولادی از استحکام خوبی نیز برخوردار هستند. با توجه به روند افزایشی استفاده از سقف‌های عرشه فولادی در سال‌های اخیر، تصمیم گرفتیم به موضوع مهمی در این مقاله بپردازیم. تفاوت سقف عرشه فولادی مرکب و غیرمرکب چیست؟ برای آگاهی از پاسخ این سؤال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سقف عرشه فولادی مرکب چیست؟

قبل از بررسی تفاوت سقف عرشه فولادی مرکب و غیرمرکب، باید به تعریف آن‌ها بپردازیم. سقف عرشه فولادی مرکب، استحکام بالایی دارد. به همین دلیل امکان بارگذاری نسبتاً زیادی روی آن وجود دارد. اگر به شکل ظاهری این سقف‌ها نگاه کنید، برجستگی‌ها و آج‌هایی که به صورت منظم روی آن‌ها اجرا شده‌اند، قابل مشاهده هستند. این برجستگی‌ها در کنار دال بتنی قرار دارند.

اتصال بین دال و عرشه فولادی مرکب از طریق آج‌ها برآورده می‌شوند. در واقع آج نوعی اتصال مکانیکی بین آن‌ها را برقرار می‌کند. به این ترتیب مقاومل سقف عرشه فولادی در برابر تنش‌های برشی ناشی از ارتعاشات سازه به مراتب افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که آج روی سقف عرشه فولادی به یکی از دو شکل زیر اجرا می‌شود:

• آج نقطه‌ای

• آج پیوسته

حتماً این سؤال برای شما نیز به وجود آمده که نقش برجستگی‌ها در سطح ورق‌های سقف عرشه فولادی مرکب چیست؟ وجود این نوع برجستگی‌ها باعث می‌شود تا عرشه فولادی مرکب نقش آرماتور کششی تحتانی را نیز به خوبی ایفا کند. به طور کلی سقف‌های عرشه فولادی مرکب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دال بتنی و ورق عرشه فولاد، عملکرد یکپارچه‌ای از خود نشان دهند. به این ترتیب عملاً مقاومت سقف افزایش پیدا می‌کند.

سقف عرشه فولادی غیر مرکب چیست؟

در طراحی و تولید عرشه فولادی غیر مرکب خبری از آج نیست. در برخی موارد نیز که به صورت آج‌دار ساخته می‌شوند، خیلی ضعیف هستند. این نوع عرشه‌ها صرفاً به عنوان قالب دال بتنی برای احداث سقف‌ها استفاده می‌شوند. به هیچ عنوان نباید از سقف‌های عرشه فولادی غیر مرکب انتظار استحکام و کیفیت سقف‌های مرکب را داشته باشیم.

سقف عرشه فولادی غیر مرکب رفتار یکپارچه و هماهنگی با دال بتنی از خود نشان می‌نمی‌دهد. بنابراین باید به فکر راه‌حلی برای تقویت این نوع سقف‌ها باشیم. برای این منظور از آرماتور کششی در ناحیه زیرین ورق‌های عرشه فولادی استفاده می‌شود. این ایده تا حدودی استحکام سقف‌های عرشه فولادی غیر مرکب را ارتقا می‌دهد.

تفاوت سقف عرشه فولادی مرکب و غیر مرکب

با ماهیت سقف عرشه فولادی مرکب و غیر مرکب آشنا شدیم. در ادامه لازم است به بحث و بررسی درباره تفاوت‌های سقف عرشه فولادی مرکب و غیرمرکب بپردازیم. هر چند که با مطالعه تعاریف فوق احتمالاً تعدادی از تفاوت‌های این دو نوع سقف برای شما مشخص شده است؛ اما مطالعه این قسمت قطعاً خالی از لطف نیست.

1. سرعت اجرا

سقف عرشه فولادی مرکب سریع‌تر اجرا می‌شود؛ چرا که عملاً نیازی به اجرای آرماتور کششی در ناحیه زیرین آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که کار نصب سقف‌های غیر مرکب، به دلیل اجرای آرماتور کششی در زمان طولانی‌تری به اتمام می‌رسد.

2. استحکام سقف

تعبیه برجستگی‌ها و آج‌ها در سطح ورق عرشه فولادی مرکب باعث می‌شود که استحکام این سقف‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. مقاومت بالاتر این دسته از سقف‌ها محدود به بارهای عمودی نیست؛ بلکه در برابر تنش‌های برشی نیز استحکام بالاتری از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل در وضعیت بهتری نسبت به سقف عرشه فولادی غیر مرکب قرار دارند.

3. میزان بتن مصرفی

تجربه نشان داده است که در عین استحکام بالاتر سقف‌های عرشه فولادی مرکب، میزان بتن مصرفی آن‌ها در مقایسه با سقف‌های عرشه فولادی غیر مرکب کمتر است. کاهش مصرف بتن صرفاً باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و ساز نمی‌شود؛ بلکه باعث می‌شود تا وزن کلی سازه نیز کمتر شود. سبک‌تر شدن سازه مزایای مهمی به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مقاومت بیشتر سازه در برابر زلزله

• صرفه‌جویی در مصرف انرژی

• آوار کمتر سازه و کاهش خطرات جانی

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های سقف عرشه فولادی مرکب و غیر مرکب پرداختیم. اینکه در موقعیت‌های مختلف، کدامیک از این دو سقف را انتخاب کنیم، بستگی به بودجه و شرایط مهندسی حاکم بر پروژه‌ها دارد. سقف‌های عرشه فولادی از اجزای مختلفی مانند ورق عرشه فولادی، برش‌گیر یا گل میخ، آرماتوربندی و … تشکیل می‌شوند. برای خرید هر یک از اجزای سقف‌های عرشه فولادی می‌توانید ضمن مشاهده قیمت عرشه فولادی، سفارش خود را در سایت شرکت ابنیه فولاد آریو ثبت کنید.

سفارش شما را با بالاترین کیفیت ممکن، در کوتاه‌‌ترین زمان و قیمت مقرون‌به‌صرفه در سراسر کشور به دست‌تان می‌رسانیم.

سؤالات متداول

1. سرعت اجرای سقف عرشه فولادی در مقایسه با سقف دال بتنی چقدر است؟

اجرای سقف عرشه فولادی چیزی در حدود 11 برابر سریع‌تر از سقف دال بتنی به اتمام می‌رسد.

2. محدودیت‌های سقف عرشه فولادی چیست؟

در احداث سقف عرشه فولادی باید فرآیند مقاوم‌سازی سقف در برابر حریق در دستور کار قرار بگیرد. به علاوه اینکه ورق‌های عرشه فولادی به دلیل ضخامت کم عایق مناسبی برای صدا نیستند. به همین دلیل باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

3. مزایای سقف عرشه فولادی مرکب در مقایسه با سقف مرکب معمولی چیست؟

در اجرای سقف مرکب معمولی قالب‌بندی فرآیند چالش برانگیز است که در سقف عرشه فولادی این مشکل برطرف می‌شود. میزان مصالح مصرفی به ویژه تعداد تیرهای فولادی فرعی در سقف عرشه فولادی کمتر است. روی هم رفته هزینه اجرای سقف عرشه فولادی مرکب نیز در مقایسه با سقف مرکب معمولی پایین‌تر است.

4. از چه نوع فولادی در ساخت ورق عرشه فولادی استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه سقف‌ها در معرض عوامل مخربی مانند رطوبت و خوردگی قرار دارند، معمولاً از فولاد گالوانیزه برای ساخت ورق‌های عرشه فولادی استفاده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *