3 روش محاسبه وزن مش آماده

مش آماده در پروژه‌های عمرانی کاربرد زیادی پیدا کرده است. استفاده از مش آماده زمان اجرای پروژه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. هر یک روز که از زمان اجرای پروژه ساخت‌وساز کم می‌شود، هزینه زیادی برای پیمانکاران و سازندگان صرفه‌جویی می‌شود. به همین دلیل از تمام فرصت‌های موجود در این زمینه نهایت بهره‌برداری را می‌کنند. وزن مش آماده، برای محاسبه هزینه لازم برای خرید آن و همچنین بار وارد شده به ساختمان کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی در ارتباط با نحوه محاسبه وزن مش بپردازیم. 3 روش اصلی برای این منظور وجود دارد که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مش آماده چیست؟‌

در حالت عادی عملیات آرماتوربندی در محل پروژه‌های ساخت‌وساز انجام می‌شود. اجرای این فرآیند نیازمند صرف زمان، هزینه زیاد و بکارگیری نیروی انسانی متخصص است. به همین دلیل برخی از شرکت‌های تولیدکننده میلگرد اقدام به تهیه مش آماده و فروش آن‌ها در بازار می‌کنند. در تولید مش‌های آماده، میلگردهای فولادی با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

در ادامه مش‌های آماده با ابعاد مشخصی در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. استفاده از مش‌های آماده مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر آن کیفیت اتصال میلگردها در مش‌ها به یکنواخت و در مقایسه با مش‌بندی در محل پروژه به مراتب باکیفیت‌تر است. علاوه بر آن ضایعات در مصرف میلگرد برای آرماتوربندی در محل پروژه نیز کاملا از بین می‌رود. مجموعه این عوامل باعث شده‌اند که مش آماده کاربرد زیادی در پروژه‌های ساخت و ساز پیدا کند.

عوامل مؤثر در وزن مش آماده

وزن مش آماده تحت تأثیر سه عامل اساسی قرار دارد که عبارت‌اند از:

1. قطر میلگرد

قطر میلگرد اولین موضوعی است که باید در محاسبه وزن مش مد نظر قرار داد. بدیهی است که هر چه قطر میلگرد مورد استفاده در تولید مش بیشتر باشد، وزن آن نیز سنگین‌تر خواهد بود. در نهایت وزن شبکه مش‌بندی نیز افزایش خواهد یافت.

2. اندازه چشمه مش

معمولاً میلگردها با فاصله مشخصی به یکدیگر جوش داده می‌شوند. از محل جوش دادن این میلگردها چشمه به وجود می‌آید. هر چند که بیشتر چشمه‌ها به صورت مربعی هستند؛ اما ممکن است در مواردی نیز به صورت مستطیلی تولید شوند. در عین حال ابعاد چشمه عامل تأثیرگذار مهمی در وزن مش آماده است. هر چه ابعاد چشمه کوچک‌تر باشد، میزان میلگرد مصرفی در یک متر مربع افزایش یافته و در نتیجه وزن مش بالاتر می‌رود.

3. چگالی میلگرد

در تولید میلگرد مورد استفاده برای مش از فولاد با گریدهای مختلفی استفاده می‌شود. بنابراین چگالی فولاد نیز عامل تأثیرگذار دیگری در وزن مش به حساب می‌آید. هر چند که به دلیل نزدیک بودن چگالی انواع فولاد مورد استفاده در تولید میلگرد، معمولا در محاسبه وزن مش از این عامل صرف نظر می‌شود.

روش‌های محاسبه وزن مش آماده

در اینجا باید به بحث در خصوص نحوه محاسبه وزن مش آماده بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم، سه روش اصلی برای محاسبه وزن مش وجود دارد که عبارت‌اند از:

1. فرمول محاسبه وزن مش آماده

رابطه ریاضی نسبتا ساده‌ای وجود دارد که به کمک آن می‌توانید وزن مش را به راحتی محاسبه کنید. تصویر زیر را در نظر بگیرید. همان طور که در بالا اشاره کردیم، دو عامل کلیدی یعنی قطر میلگرد و ابعاد چشمه در محاسبه وزن مش لحاظ می‌شوند. در حالت کلی فرض کنید که قطر میلگردهای طولی برابر با d_y و قطر میلگردهای عرضی برابر با d_x است. علاوه بر آن طول چشمه را برابر با S_y و عرض آن را نیز برابر S_x در نظر بگیرید.

نحوه محاسبه وزن مش آماده


بر این اساس برای محاسبه وزن هر متر مربع از مش بر حسب کیلوگرم می‌توانید از رابطه زیر استفاده کنید:

فرمول محاسبه وزن مش آماده


در رابطه فوق عدد 6.165 نسبت تبدیل مساحت به وزن مش آماده است. توجه داشته باشید که اندازه‌ها در رابطه فوق بر حسب میلی‌متر است.
برای درک بهتر این رابطه ریاضی اجازه دهید که یک مثال را با هم بررسی کنیم. فرض کنید در یک شبکه مش از میلگرد با قطر 6 میلی‌متر استفاده می‌شود. علاوه بر آن ابعاد چشمه نیز در آن به صورتی مربعی با طول ضلع 10 سانتی متر است. بر این اساس وزن یک متر مربع از مش آماده با این مشخصات به صورت زیر محاسبه می‌شود:

فرمول محاسبه وزن مش


بنابراین به کمک رابطه ریاضی فوق می‌توانید وزن هر نوع مش را به راحتی محاسبه کنید و پس از آن پی به قیمت مش آماده ببرید.

2. نحوه محاسبه وزن مش آماده با استفاده از جدول

در کنار رابطه ریاضی فوق، جدول تخصصی نیز برای محاسبه وزن مش آماده وجود دارد. در این جدول برخی از پرکاربردترین مش‌های آماده که در ساخت و ساز زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، ذکر شده است. به کمک جدول زیر می‌توانید خیلی سریع‌تر وزن مش مورد نظر خود را محاسبه کنید.

وزن یک متر مربع از مش آمادهابعاد چشمه (سانتی‌متر در سانتی‌متر)قطر مفتول (میلی‌متر)
4.4410 * 106
2.9615 * 15
2.2220 * 20
1.7725 * 25
1.4830 * 30
7.8910 * 108
5.2615 * 15
3.9420 * 20
3.1625 * 25
2.6330 * 30
12.3310 * 1010
8.2215 * 15
6.1620 * 20
4.9325 * 25
4.1130 * 30
17.7810 * 1012
11.8615 * 15
8.8920 * 20
8.0025 * 25
5.9330 * 30

3. ماشین حساب محاسبه وزن مش آماده

با توجه به اینکه مش‌های آماده معمولاٌ به صورت برگه‌ای با ابعاد بیش از یک متر مربع در بازار عرضه می‌شوند، برای راحتی محاسبه وزن مش آماده، تصمیم گرفتیم تا ماشین حساب زیر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ماشین حساب زیر با وارد کردن اطلاعاتی مانند قطر میلگرد، ابعاد چشمه، طول و عرض برگ مش می‌توانید به راحتی وزن نهایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاسبه کنید.

کلام پایانی

وزن مش آماده را به سه روش مختلف در این مقاله محاسبه کردیم. در روش اول می‌توانید با محاسبه دستی، مقدار دقیق هر نوع مش آماده‌ای را محاسبه کنید. در روش دوم با استفاده از جدول می‌توانید وزن مش‌های پرکاربرد را سریعاً به دست بیاورید. در روش سوم نیز به کمک ماشین حساب، با وارد کردن اطلاعات مربوط به مش‌بندی با راحتی وزن نهایی را به دست خواهید آورد. به این ترتیب می‌توانید قیمت مش آماده مورد نیاز برای انجام پروژه ساخت و ساز را نیز خیلی سریع برآورد کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *