همه‌چیز درباره اجرای سقف با ورق گالوانیزه

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه، اجرای سقف‌های شیروانی است. این ورق‌ها با خاصیت ضدزنگ بودن، وزن پایین، نصب راحت، قیمت مناسب، استحکام بالا و عمر طولانی که دارند، گزینه‌های بسیار خوبی برای سقف‌های شیروانی محسوب می‌شوند. نحوه اجرای سقف با ورق گالوانیزه، جزئیاتی دارد که در این مقاله به‌دقت بررسی خواهیم کرد. همچنین انواع ورق‌های گالوانیزه برای اجرای سقف و مزایای استفاده از آنها را شرح خواهیم داد.

انواع مصالح برای اجرای سقف شیروانی

قبل از آنکه به اجرای سقف با ورق گالوانیزه بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر درباره انواع مصالح مورد استفاده در سقف‌های شیروانی بدانیم. موادی که برای اجرای سقف به کار می‌روند بر اساس جنسی که دارند به دسته‌های مختلفی مانند شینگل، آندولین، OSB، آکروتایل، آندوویلا و تایل بتنی تقسیم می‌شوند.

هرکدام از این متریال نه تنها در ظاهر متفاوت هستند بلکه در ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی هم تفاوت‌هایی دارند که باعث تفاوت در نحوه اجرا، کیفیت و قیمت نهایی آنها می‌شود. در میان انواع مصالح موجود برای اجرای سقف، ورق‌های گالوانیزه محبوبیت بسیاری دارند. اگر می‌خواهید درباره جنس و نحوۀ تولید ورق‌های گالوانیزه بیشتر بدانید، خواندن مقاله ورق گالوانیزه چیست را از دست ندهید.

ورق‌های شیروانی فلزی از بادوام‌ترین محصولات برای اجرای انواع سقف هستند. شاید ورق‌های فلزی نسبت به مواد دیگری مانند PVC هزینۀ بیشتری داشته باشند اما با توجه به عمر طولانی‌تری که دارند، به‌صرفه خواهند بود. معمولا در اجرای سقف از ورق‌های گالوانیزه رنگی استفاده می‌شود که زیبایی و دوام بیشتری دارند.

به‌علاوه ورق‌های گالوانیزه قابلیت فرم‌دهی بسیار خوبی دارند. به همین دلیل این ورق‌ها را در شکل‌های مختلف سفالی یا شدولاین فرم می‌دهند و با تنوع ظاهری بسیار زیاد در پروژه‌های مختلف به کار می‌برند. ورق‌های ذوزنقه‌ای، شدولاین، سینوسی، سفال پالرمو، سفال پرچین و سفال جنوا از پرطرف‌دارترین طرح‌های ورق گالوانیزه هستند.

نحوه اجرای سقف با ورق گالوانیزهنحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

بعد از آنکه طرح ورق گالوانیزه مورد نظر خود را برای پوشش سقف انتخاب کردید، نوبت به اجرای سقف می‌رسد. اجرای سقف با ورق گالوانیزه مراحل مختلفی دارد. قبل از هرچیز برای اجرای یک سقف باکیفیت به زیرساخت مناسب احتیاج داریم.

ممکن است زیرساخت سقف از جنس فلز، چوب یا پروفیل باشد که به صورت شاه‌تیر و خرپا به یکدیگر و به اسکلت فلزی ساختمان متصل شده‌اند. همچنین ممکن است برای این‌که سقف در مقابل حرارت عایق باشد، از یک لایه پشم شیشه نیز در ساخت آن استفاده کنند.

با داشتن زیرساخت مناسب و ورق‌های گالوانیزه باکیفیت می‌توانید کار اجرای سقف را شروع کنید. انتخاب ضخامت و عرض ورق به مواردی مانند شرایط محیطی و مکان اجرای سقف بستگی دارد.

اگر به دنبال خرید ورق‌های گالوانیزه باکیفیت هستید، می‌توانید مناسب‌ترین قیمت ورق گالوانیزه را از ابنیه فولاد آریو دریافت کنید و یا برای خرید بهتر از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل اجرای سقف با کمک ورق‌های گالوانیزه را شرح دهیم.

مراحل اجرای سقف شیروانی گالوانیزه

برای اجرای سقف شیروانی، ابتدا باید ورق‌های گالوانیزه برش داده شوند. معمولاً طول ورق‌ها 9.8 متر در نظر گرفته می‌شود. برای برش دادن ورق‌ها می‌توان از دستگاه فرز، اره گردبر یا قیچی استفاده کرد. در مرحله بعد اگر از قبل بر روی ورق‌ها سوراخ وجود نداشته باشد، باید سوراخ‌هایی بر روی آنها ایجاد شود که اتصالات بر روی آنها درج شود. برای سوراخ کردن ورق‌ها می‌توان از مته استفاده کرد. به یاد داشته باشید که در لبه بیرونی سقف سوراخ‌ها باید بین 15 تا 20 سانتی‌متر تا لبۀ ورق فاصله داشته باشند.

سپس ورق‌ها به صورت افقی بر روی سقف چیده شده و با پیچ و واشر پلی‌کربنات به یکدیگر و تیرهای سقف متصل شوند. نکته مهم در این مرحله این است که هر ورق حداقل به اندازه 5 سانتی‌متر برروی ورق قبلی قرار گیرد. اگر شیب سقف دو طرفه باشد، باید همین مراحل را در طرف دیگر هم اجرا کرده و در بالای سقف، جایی که دو طرف به هم می‌رسند، از یک کلاهک استفاده کنید.

چند تا از نکات مهم در اجرای سقف شیب‌دار در ادامه آمده که رعایت آنها به کیفیت اجرا کمک خواهد کرد:

• لبه ورق‌ها باید کاملا یکپارچه بر روی یکدیگر قرار گیرند.
• اتصالات باید روی سطوح بالایی درج شوند.
• ورق‌ها حداقل به اندازه 5 سانتی‌متر روی یکدیگر قرار می‌گیرند در نتیجه عرض مفید ورق‌ها را کمتر از عرض واقعی آنها در نظر بگیرید.

اجرای سقف عرشه فولادی

سقف شیروانی تنها نوع سقفی نیست که با ورق گالوانیزه اجرا می‌شود. سقف‌های عرشه فولادی نیز با کمک ورق‌های گالوانیزه عرشه فولادی ساخته می‌شوند. عرشه فولادی از به‌روزترین روش‌ها برای اجرای سقف است. یکی از موثرترین عوامل در قیمت تمام شده اجرای سقف عرشه فولادی، قیمت ورق گالوانیزه است. برای ساخت این سقف‌ها از ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای استفاده می‌شود. زیرا این نوع خم‌کاری باعث می‌شود ورق‌ها موقع راه رفتن تغییر شکل ندهند و مقاومت بیشتری داشته باشند.

برای اجرای سقف عرشه فولادی، از ورق‌های فولادی در جایگاه عرشه استفاده می‌شود. در ابتدا ورق‌های گالوانیزه در کنار هم چیده شده و لبه آنها روی یکدیگر قرار می‌گیرد. قطعات باید طوری در کنار هم قرار بگیرند که هیچ اضافه‌باری به سازه وارد نشود. سپس از دستگاه میخکوب برای اتصال آنها به یکدیگر استفاده می‌کنند.

در مرحله بعد بر روی ورق‌ها گل‌میخ‌هایی جوش می‌دهند. گل‌میخ‌ها هم عرشه فولادی را به بقیه اجزا متصل می‌کنند و هم باعث انتقال بهتر نیروی برشی بین بتن و فولاد می‌شوند. قیمت گلمیخ نیز بر اساس جنس، ارتفاع، قطر و روش تولید آن متفاوت خواهد بود. بعد از نصب گل‌میخ‌ها نوبت به آرماتوربندی و در نهایت بتن‌ریزی می‌رسد.

نحوه اجرای سقف با ورق گالوانیزهمزایای استفاده از ورق گالوانیزه در سقف

اجرای دقیق سقف در ساختمان‌ها اهمیت بسیاری دارد. سقف‌ها نه تنها باید وزن خود را تحمل کنند بلکه باید بتوانند بار اضافه‌ای که در اثر عوامل محیطی مختلف مانند باران، باد، تگرگ و برف به آنها وارد می‌شود را هم تحمل کنند. به‌علاوه مقاومت در برابر آتش‌سوزی و زلزله هم در سقف‌ها اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل انتخاب محصول مناسب و به‌صرفه برای اجرای سقف اهمیت بسیاری دارد. ورق‌های شیروانی گالوانیزه مزایای بسیاری دارند که باعث می‌شود برای ساخت سقف در بسیاری از پروژه‌ها اولویت بالایی داشته باشند.

• وزن نسبتاً کم
• مقاومت در برابر زلزله و آتش‌سوزی
• مقاومت در برابر زنگ‌زدگی
• مناسب برای مناطق مرطوب و پربارش
• رنگ‌ها و فرم‌های متنوع که باعث زیبایی ظاهری می‌شوند
• قیمت مناسب نسبت به طول عمر و کیفیت
• نصب راحت و سریع

قیمت اجرای سقف با ورق گالوانیزه

عوامل مختلفی بر قیمت نهایی اجرای سقف با ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارند. در مورد سقف‌های شیبدار یا شیروانی، شکل و رنگ ورق‌های مصرفی و اینکه در کدام کارخانه تهیه شده باشند بر قیمت آن موثر است. برای مثال ممکن است یک رنگ در یک فصل گران‌تر و در فصلی دیگر ارزان‌تر باشد.

از طرف دیگر برای برش ورق‌ها و خم‌کاری آنها نیز باید اجرتی پرداخت شود که بسته به نوع برش و فرمینگ متفاوت است. در نهایت هرچه متراژ سقف بیشتر باشد هزینه اجرای آن بالاتر خواهد بود.

در مورد اجرای سقف عرشه فولادی قیمت ورق گالوانیزه بسیار تاثیرگذار است. همچنین قیمت مصالح دیگر مانند گل‌میخ هم در هزینه‌های نهایی موثر هستند. به‌علاوه باید دستمزد عرشه کردن را هم در نظر بگیرید.

برای رسیدن به قیمت نهایی باید دستمزد پخش ورق، جوشکاری گل‌میخ، آرماتوربندی و بتن‌ریزی را به طور جداگانه محاسبه کنید. با توجه به همه این عوامل قیمت اجرای سقف با ورق گالوانیزه ممکن است در هر زمان تغییر کند. در نتیجه بهتر است قبل از اقدام با کارشناسان ما در ابنیه فولاد آریو تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

خرید ورق گالوانیزه مناسب

برای اینکه اجرای سقف با ورق گالوانیزه به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید از ورق‌های گالوانیزه باکیفیت و مناسب استفاده کنید. ما قبلاً در مقاله‌ای با عنوان تشخیص ورق گالوانیزه خوب به طور کامل درباره مراحل گالوانیزاسیون و نحوه تشخیص ورق‌های باکیفیت توضیح داده‌ایم. اما در نهایت، خرید از یک فروشنده معتبر باعث می‌شود خیال شما از بابت کیفیت ورق‌ها و مناسب بودن قیمت خرید راحت باشد. شرکت ابنیه فولاد آریو با چندین سال سابقه در عرضه سقف عرشه فولادی و ورق گالوانیزه آماده است تا بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *