رنگ کردن ورق گالوانیزه چگونه است؟ مراحل و بهترین رنگ

ورق‌های گالوانیزه رنگی، به دلیل زیبایی ظاهری بیشتر و مقاومت بالاتری که دارند در صنایع مختلف کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند. از رنگ گالوانیزه نه تنها برای رنگ کردن تمام ورق بلکه برای لکه‌گیری، ترمیم و پوشاندن نواحی بعد از جوشکاری استفاده می‌شود. بیش از ۱۵ رنگ متنوع برای ورق‌های گالوانیزه وجود دارد که با قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. اما رنگ کردن ورق گالوانیزه چندان هم ساده نیست. زیرا سطح این ورق‌های صاف و صیقلی است و چسبندگی خوبی ندارد. به همین دلیل از رنگ‌ها و تکنیک‌هایی خاص برای رنگ کردن ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. در این مقاله شما را با انواع رنگ و تکنیک رنگ‌آمیزی آشنا خواهیم کرد.

رنگ کردن ورق گالوانیزه چه مراحلی دارد؟

به طور معمول برای رنگ کردن یک سطح، شما کار پیچیده‌ای پیش‌رو نخواهید داشت. تنها کافی است سطح را تمیز کرده و با یک فرچه معمولی آن را رنگ کنید. اما در مورد ورق‌های گالوانیزه شرایط کمی متفاوت است. اگر بدانید ورق گالوانیزه چیست، حتماً می‌دانید که ویژگی‌های سطحی خاصی در این نوع از ورق وجود دارد که باعث می‌شود ظاهری زیبا و البته مقاومتی بسیار بالا در برابر زنگ‌زدگی داشته باشد.

ابتدا شما نیاز دارید تا سطح ورق را برای رنگ‌آمیزی آماده کنید برای این کار باید سطح به طور کامل تمیز شده و با یک لایه پرایمر پوشانده شود. بعد از آن می‌توانید کار رنگ کردن را آغاز کنید؛ اما رنگ‌های معمولی خیلی راحت به سطح گالوانیزه نمی‌چسبند به همین دلیل باید به سراغ رنگ‌های مخصوص بروید. در نهایت با اتمام کار رنگ‌آمیزی می‌توانید از یک تاپ کت (top coat) برای پوشاندن لایه رنگ و تقویت آن کمک بگیرید. در ادامه تمام مراحل را با جزئیات برای شما شرح خواهیم داد.

رنگ کردن ورق گالوانیزهچطور ورق را برای رنگ کردن آماده کنیم؟

ابتدا سطح ورق را کامل تمیز کنید می‌توانید از یک شوینده چربی‌زدا و یک دستمال تمیز که پرز نمی‌دهد برای این کار استفاده کنید. قبلاً در مقاله چگونه ورق گالوانیزه را تمیز کنیم به طور جامع درباره نحوه تمیزکاری ورق گالوانیزه توضیح داده‌ایم. یکی از نکات مهم برای تمیزکاری قبل از رنگ این است که pH محلول شوینده از عدد 12 کمتر باشد. به این ترتیب آسیبی به پوشش زینک سطح ورق نمی‌رسد. برخی افراد وایتکس را برای تمیزکاری اولیه انتخاب می‌کنند.

بعد از آن باید کمی صبر کنید تا سطح ورق خشک شود. خیلی از اوقات بر روی ورق‌های گالوانیزه شوره‌های سفیدی تشکیل می‌شود که می‌تواند به پوشش سطح آن آسیب وارد کند و فرایند رنگ کردن ورق گالوانیزه را با اختلال روبه‌رو کند.

گاهی برای از بین بردن این شوره‌ها به سمباده زدن نیاز خواهید داشت. برای این کار می‌توانید یک پارچه را با آب گرم خیس کرده و بر روی شوره‌ها بکشید. سمبادۀ خیلی زبر به پوشش ورق آسیب می‌زند پس از آن اجتناب کنید. سپس دوباره صبر کنید تا ورق خشک شود.

حالا نوبت به فوت کوزه‌گری می‌رسد؛ سرکه. از آنجایی که سرکه یک اسید رقیق است می‌تواند کمی از سطح ورق را در خود حل کرده و آن را زبرتر کند. یک پارچه تمیز را در سرکه فرو برده و سرکه اضافی آن را بچلانید. حالا پارچه را به‌آرامی روی سطح ورق بکشید و توجه کنید که تمام ورق را به سرکه آغشته کنید. بعد از آن حداقل دو ساعت و حتی اگر وقت داشتید تا ۸ ساعت صبر کنید تا اسید رقیق سرکه کار خودش را بکند. اکنون با زبر شدن سطح ورق رنگ خیلی بهتر بر روی آن می‌نشیند.

پرایمر چیست و چطور به کار می‌رود؟

شاید فکر کنید کار آماده‌سازی ورق تمام شده؛ اما هنوز کمی کار باقی مانده است. برای آنکه رنگ به‌خوبی به سطح ورق بچسبد ابتدا باید یک لایه پرایمر یا آستری بر روی سطح بزنید. پرایمرها پوشش اولیه‌ای هستند که باعث چسبندگی بیشتر، پوشش بهتر، محافظت بیشتر و کیفیت بالاتر رنگ می‌شوند. در واقع می‌توان گفت پرایمر بیشتر شبیه به یک نوع چسب است تا یک لایه پوشش.

برای ورق گالوانیزه می‎‌توانید از پرایمرهایی با پایه لاتکس استفاده کنید. قیمت مناسب، چسبندگی قابل قبول و جذب رطوبت پایین از ویژگی‌های این پرایمرها است. اگر می‌خواهید از ورق گالوانیزه رنگی در محیط‌های باز و صنعتی استفاده کنید، می‌توانید از پرایمرهای اپوکسی استفاده کنید. این پرایمرها در برابر سایش مقاوم هستند و قدرت نفوذ بالا و چسبندگی بسیار زیادی دارند.

شما می‌توانید پرایمر را با استفاده از اسپری یا قلم‌مو به سطح بزنید. از نکات مهم این مرحله از رنگ کردن ورق گالوانیزه این است که توجه کنید پرایمر با ضخامت کافی و به صورت همگن تمام نقاط سطح را بپوشاند. بعد از این مرحله باید بین ۲ تا ۶ ساعت صبر کنید تا لایه آستری کاملاً خشک شود.

چه رنگی برای ورق گالوانیزه مناسب است؟

رنگ‌های ورق گالوانیزه با ساختار شیمیایی متفاوتی که دارند، از چسبندگی بالا و مقاومت در برابر دمای بالا برخوردار هستند. باتوجه‌به کاربردهای ورق گالوانیزه، رنگ‌های گالوانیزه هم با آب‌وهوای مختلف سازگاری دارند و قابل شست‌وشو هستند. نکته دیگر اینکه این رنگ‌ها معمولاً نانو هستند و به صورت یک لایه نازک بر روی سطح قرار می‌گیرند.

رنگ‌های گالوانیزه انواع مختلفی دارند. یکی از محبوب‌ترین این رنگ‌ها گالواک نام دارد. این رنگ‌ها خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و جالب آنکه به پرایمر نیازی ندارند؛ در نتیجه کار با آنها ساده‌تر است. غیر قابل اشتعال بودن، سختی بالا و قابلیت استعمال بر روی سطوح مختلف مانند ورق گالوانیزه از جمله ویژگی‌های خاص رنگ‌های گالواک است.

یکی دیگر از انواع روش رنگ کردن ورق گالوانیزه استفاده از اسپری زینک گالوانیزه است. این اسپری‌ها حاوی ترکیبی از رنگ و پودر زینک هستند و به جز ورق گالوانیزه در پلی‌اورتان و اپوکسی نیز به کار می‌روند. البته رنگ به دست آمده از این اسپری‌ها فقط طوسی یا نقره‌ای خواهید بود؛ اما نسبت به دماهای بالا مقاوم است و به‌سرعت خشک می‌شود. طبیعی است که رنگ کردن سطوح با اسپری نسبت به قلم‌مو به زمان بسیار کم‌تری نیاز دارد.

چگونه ورق گالوانیزه را رنگ کنیمچطور ورق را رنگ کنیم؟

بعد از آنکه لایه پرایمر خشک شد. به سراغ رنگی که انتخاب کردید بروید. می‌توانید از اسپری، غلتک یا قلم‌مو برای رنگ کردن ورق‌ها استفاده کنید. معمولاً یک بار رنگ زدن برای ورق گالوانیزه کافی نیست. پس بعد از آنکه لایه اول رنگ کاملاً خشک شد، لایه دوم رنگ را بر روی ورق اعمال کنید. به طور معمول در کارخانه‌ها بعد از آنکه لایه اول رنگ را بر روی ورق‌ها زدند، آنها را داخل کوره برده و می‌پزند و سپس لایه دوم را بر روی آن اعمال می‌کنند.

رنگ‌هایی که برای ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شوند، عموماً قابل شست‌وشو هستند و می‌توانید از آنها بر روی سطوح فلزات مختلف مانند آلومینیوم و منیزیوم استفاده کنید. همچنین اگر جایی از رنگ خراش افتاد می‌توانید آن ناحیه را با یک دستمال تمیز کنید و با کمک یک محلول ترمیم حاوی RAL آن را تعمیر کنید.

مراحل بعد از رنگ کردن ورق چیست؟

بعد از آنکه رنگ کردن ورق گالوانیزه تمام شد، آن را بررسی کنید تا کیفیت، چسبندگی، پوشش و ضخامت مناسبی داشته باشد. اگر قرار باشد ورق‌ها پس از رنگ شدن وارد بازار فروش شوند، باید استانداردهای خاصی داشته باشند. بنابراین در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف ورق‌های رنگی را با استانداردهای مختلفی می‌سنجند.

برای کیفیت ضخامت از استاندارد DIN EN ISO 2360، برای کیفیت رنگ از استاندارد ISO7724 و برای کیفیت چسبندگی از استاندارد DIN EN ISO2409 استفاده می‌شود. در نهایت این ورق‌ها در برابر ضربه مقوم هستند و عایق خوبی برای گرما و سرما خواهند بود.

مدرن‌ترین شیوه برای رنگ زدن ورق‌های گالوانیزه چیست؟

ما تاکنون درباره روش رنگ کردن ورق با قلم‌مو یا غلتک توضیح دادیم. اما نوع مدرن‌تری از رنگ کردن برای ورق‌های گالوانیزه نیز وجود دارد که به صورت تمام اتوماتیک و کوره‌ای انجام می‌شود. بدین منظور برای رنگ کردن ورق گالوانیزه از رنگ‌های الکترواستاتیک استفاده می‌کنند.

رنگ‌های الکترواستاتیک به شکل پودر هستند و بار الکتریکی مثبت دارند. برای رنگ کردن ورق‌ها آنها را به زمین وصل می‌کنند تا بار منفی پیدا کنند و رنگ را بر روی آنها می‌پاشند. به خاطر بار الکتریکی موجود رنگ‌ها جذب ورق شده و به آن می‌چسبند.

در مرحله بعد ورق‌ها داخل کوره می‌روند. رزین موجود در رنگ‌ها در دمای بالا ذوب شده و باعث می‌شود رنگ به طور کامل و یکنواخت به سطح ورق بچسبد. در نتیجه استفاده از این روش، ورق‌های رنگی زیبا با رنگی یکدست، مقاوم و باکیفیت به دست می‌آید که برای مناطق بارانی یا جاهایی که در معرض نور شدید آفتاب هستند کاملاً مناسب است.

چطور ورق رنگی باکیفیت بخریم؟

ممکن است شما بخواهید به جای آنکه ورق‌ها را رنگ کنید، آنها را به صورت رنگی بخرید. تشخیص کیفیت ورق رنگ هم با بررسی دقیق ظاهری و هم از طریق تست‌هایی مانند تست چسبندگی Cross-cut انجام می‌شود. اما بهترین راه برای خرید ورق رنگی باکیفیت، کمک گرفتن از فروشنده‌های معتبر و منصف است. ابنیه فولاد آریو سال‌هاست که در زمینه فروش ورق فعال است. شما می‌توانید قیمت ورق گالوانیزه را در صفحه مربوط به آن مشاهده کنید و برای دریافت اطلاعات بیشتر یا راهنمایی‌های معتبر با همکاران ما تماس بگیرید.

کلام آخر

از آنجایی که ورق‌های گالوانیزه سطح بسیار صافی دارند، رنگ کردن آنها با پیچیدگی‌های خاصی روبه‌رو است. برای رنگ کردن این ورق‌ها ابتدا باید سطح آنها را کاملاً تمیز کرده و سپس از رنگ‌های مخصوص برای رنگ کردن آنها استفاده کرد. رنگ‌های گالوانیزه در مقابل اشعه UV خورشید مقاوم هستند و نسبت به دمای بالا و ضربه هم مقاومت بسیاری دارند، به همین دلیل برای آب‌وهوای مختلف و شرایط صنعتی مناسب هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *