2 روش محاسبه وزن ورق گالوانیزه

یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنایع گوناگون ورق گالوانیزه است. این نوع ورق‌ها از ترکیب ورق‌های فولادی روغنی با یک لایه روی بر روی آنها تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین خاصیت این ورق‌ها ضدزنگ بودن آنها است. تمیزکاری راحت و سختی زیاد از دیگر مزایای این ورق‌ها به شمار می‌رود. وزن ورق گالوانیزه از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق است که موقع خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع محاسبه وزن ورق، شما را از اصالت کالایی که خریداری می‌کنید، مطمئن می‌کند.

نحوه تولید ورق گالوانیزه

از آنجایی که ورق‌های فولادی در مقابل زنگ‌زدگی ضعف دارند به روش‌های مختلفی ضدزنگ می‌شوند. یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از زنگ‌زدگی این ورق‌ها گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن آنها است. گالوانیزاسیون به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. الکتروگالوانیزه، پیش گالوانیزاسیون و گالوانیلینگ از انواع روش‌های گالوانیزه کردن هستند.

در این میان مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای روی‌اندود کردن ورق‌ها که به روش کلاسیک نیز معروف است، گالوانیزه گرم یا حرارتی نام دارد. در این روش ورق‌های روغنی را در وان روی مذاب فرو می‌کنند. در نتیجه لایه نازکی از روی آنها را می‌پوشاند و آنها را از زنگ‌زدگی محافظت می‌کند.

قیمت ورق گالوانیزه به عوامل مختلفی مانند قیمت مواد اولیه، ضخامت و وزن ورق، روش تولید، میزان تقاضا و کارخانه تولیدکننده آن متفاوت خواهد بود. ورق‌های گالوانیزه در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. در نتیجه به طور معمول کارخانه‌ها قیمت ورق گالوانیزه را بر اساس وزن (بر حسب کیلوگرم) اعلام می‌کنند و آنها را به صورت رول در بازار ارائه می‌کنند.

محاسبه وزن ورق گالوانیزه

با توجه به توضیحات بالا حتماً تاکنون از اهمیت محاسبه وزن ورق گالوانیزه هنگام خرید آگاه شده‌اید. در ادامه روش‌های مختلف برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه را بررسی می‌کنیم.

یکی از کلیدی‌ترین متغیرها برای محاسبه وزن ورق‌ها چگالی آنها است. چگالی انواع مختلف ورق فولادی در درجه اول به ترکیب شیمیایی آنها بستگی دارد که با درصدهای کمی بین گریدها متفاوت است. این اختلاف جزئی بر چگالی کلی تأثیر نمی‌گذارد؛ در نتیجه می‌توان فرض کرد چگالی ورق‌های گالوانیزه تقریباً برابر با چگالی آهن یعنی ۷٫۸۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. معمولاً در جداول مختلف برای محاسبه وزن ورق‌های ایرانی چگالی را ۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب در نظر می‌گیرند.

همان‌طور که می‌دانید برای اینکه وزن ورق‌های فولادی را محاسبه کنیم باید چگالی آنها را در حجم آنها ضرب کنیم. حجم هر ورق برابر با حاصل‌ضرب طول در عرض و ارتفاع آن است. در نتیجه برای به دست آوردن وزن ورقه‌های فولادی تنها کافی است طول، عرض و ارتفاع آنها را در فرمول زیر جاگذاری کنیم:

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

انجام این محاسبه چندان دشوار نیست. اما حتی اگر برای شما سخت است که چنین محاسباتی را انجام دهید، سایت‌های آنلاین بسیاری این کار را برای شما انجام می‌دهند و تنها کافی است که شما متغیرهای مورد نظر را وارد سایت یا نرم‌افزار مربوطه کنید و نتیجه را ببینید.

محاسبه وزن ورق گالوانیزه با جدول

یک راه دیگر برای اینکه وزن ورق گالوانیزه را بدانید کمک گرفتن از جدول وزن ورق گالوانیزه است. در این جدول طول، عرض، ضخامت و وزن حدودی ورق‌ها آورده شده است. شما می‌توانید بدون انجام محاسبه خاصی وزن هر ابعاد از ورق را با توجه به این جدول به دست آورید.

ردیف طول (بر حسب متر) عرض (بر حسب متر) ضخامت (بر حسب میلی‌متر) وزن (بر حسب کیلوگرم)
۱ ۲ ۱ ۰٫۳ ۴٫۸
۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۳ ۷٫۵
۳ ۲ ۱ ۰٫۴ ۶٫۴
۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۴ ۱۰
۵ ۲ ۱ ۰٫۵ ۸
۶ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۵ ۱۲٫۵
۷ ۲ ۱ ۰٫۶ ۹٫۶
۸ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۶ ۱۵
۹ ۲ ۱ ۰٫۷ ۱۱٫۲
۱۰ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۷ ۱۷٫۵
۱۱ ۲ ۱ ۰٫۸ ۱۲٫۸
۱۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۸ ۲۰
۱۳ ۲ ۱ ۰٫۹ ۱۴٫۴
۱۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۰٫۹ ۲۲٫۵
۱۵ ۲ ۱ ۱ ۱۶
۱۶ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۱ ۲۵
۱۷ ۲ ۱ ۱٫۲۵ ۲۰
۱۸ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۱٫۲۵ ۳۱٫۲۵
۱۹ ۲ ۱ ۱٫۵ ۲۴
۲۰ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۱٫۵ ۳۷٫۵
۲۱ ۲ ۱ ۲ ۳۲
۲۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۲ ۵۰
۲۳ ۲ ۱ ۲٫۵ ۴۰
۲۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۲٫۵ ۶۲٫۵
۲۵ ۲ ۱ ۳ ۴۸
۲۶ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۳ ۷۵
۲۷ ۲ ۱ ۳٫۵ ۵۶
۲۸ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۳٫۵ ۸۷٫۵
۲۹ ۲ ۱ ۴ ۶۴
۳۰ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۴ ۱۰۰
۳۱ ۲ ۱ ۴٫۵ ۷۲
۳۲ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۴٫۵ ۱۱۲٫۵
۳۳ ۲ ۱ ۵ ۸۰
۳۴ ۲٫۵ ۱٫۲۵ ۵ ۱۲۵

نکته مهم: توجه داشته باشید که اگر از جدول، محاسبه دستی یا محاسبه با نرم‌افزار برای فهمیدن وزن ورق گالوانیزه استفاده می‌کنید، وزن به دست آمده را به‌عنوان یک تخمین از وزن استاندارد در نظر بگیرید. زیرا وزن واقعی ورق‌ها ممکن است به دلایلی مانند ترکیبات مورد استفاده در آلیاژهای هر کارخانه و تفاوت‌های ساخت متفاوت باشد.

وزن ورق گالوانیزه کرکره‌ای

ورق‌های گالوانیزه ممکن است به شکل‌های موج‌دار مانند ورق‌های کرکره‌ای هم وارد بازار شوند. اینها همان ورق‌های گالوانیزه هستند که پس از تولید، خم‌کاری شده‌اند. از این ورق‌ها برای ساخت سوله‌ها، سقف‌های شیب‌دار و حصار ساختمان‌های در حال احداث استفاده می‌شوند. وزن ورق‌های گالوانیزه کرکره‌ای نیز مانند ورق‌های معمولی و با همان فرمول محاسبه می‌شود. اما باید توجه داشته باشید بر روی این ورق‌ها عملیات خمکاری (فرمینگ) صورت گرفته، پس قیمت بالاتری دارند.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه محصولی است که توسط تعداد زیادی از کارخانه‌های داخلی و خارجی تولید می‌شود. قیمت این ورق‌ها نوسان بسیار زیادی دارد و به همین دلیل به شکل روزانه تعیین می‌شود. ورق‌های گالوانیزه را می‌توانید به صورت رول یا برش خورده تهیه کنید و قیمت آنها بر حسب کیلوگرم اعلام می‌شود.

قیمت این ورق‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است محصول کارخانه‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. زیرا نحوه تولید ورق در هر کارخانه و وزن نهایی آنها متفاوت است. همچنین میزان عرضه محصول و تقاضای مشتریان در قیمت آن تأثیر بسیاری دارد. شیوه گالوانیزه کردن ورق‌ها نیز در قیمت آنها مؤثر است.

در نهایت از آنجایی که قیمت ورق‌های فولادی به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد، برای اینکه بتوانید بهترین خرید را با بهترین قیمت داشته باشید، بهتر است که از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان ابنیه فولاد آریو آماده هستند تا در هر لحظه شما را از آخرین قیمت‌ها مطلع کرده و به شما کمک کنند تا خریدی مناسب، باکیفیت و به‌صرفه داشته باشید.

سؤالات متداول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

  1. یک رول ورق گالوانیزه چند متر است؟

به طور کل نمی‌توان به این سؤال یک پاسخ دقیق داد. متراژ هر رول ورق گالوانیزه با توجه به وزن آن، عرض ورق و ضخامت آن متفاوت خواهد بود. برای به دست آوردن طول یک رول ورق می‌توانید وزن آن را بر عدد ۷٫۸۶ تقسیم کرده و نتیجه را بر حاصل‌ضرب عرض در ضخامت ورق تقسیم کنید. برای مثال یک رول ورق گالوانیزه با وزن ۸ تن (۸۰۰۰ کیلوگرم)، با عرض ۱٫۵ متر و ضخامت ۱٫۵ میلیمتر حدود ۴۵۲ متر طول دارد.

  1. وزن ورق گالوانیزه چقدر است؟

وزن ورق گالوانیزه به متغیرهای مختلفی شامل طول، عرض، ضخامت و چگالی ورق بستگی دارد. چگالی ورق گالوانیزه برابر ۷٫۸۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. در نتیجه وزن ورق از حاصل‌ضرب چگالی در حجم آن به دست می‌آید.

  1. چگالی ورق گالوانیزه چقدر است؟

چگالی ورق گالوانیزه به ترکیبات تشکیل‌دهنده آن وابسته است. این ترکیبات در کارخانه‌های مختلف متفاوت هستند. اما از آنجایی که در ساخت این ورق‌ها درصد بسیار زیادی آهن به کار می‌رود چگال آنها را با آهن یکسان در نظر می‌گیرند. بنابراین چگالی ورق گالوانیز تقریبا 7.86 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. در برخی محاسبات چگالی را 8 گرم بر سانتی‌متر مکعب در نظر می‌گیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *