صفر تا 100 مراحل اجرای فلاشینگ ساختمان 

فلاشینگ یکی از تجهیزاتی است که در ظاهر نقش تزئینی برای ساختمان دارد؛ اما از نفوذ رطوبت و آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. دیوارها، سقف و بخش‌های دیگری از ساختمان مانند درب‌ها و پنجره‌ها منافذ و درزهای زیادی دارند. هر یک از آن‌ها مستعد نفوذ رطوبت و آب باران و برف به داخل ساختمان هستند. با نصب فلاشینگ به خوبی می‌توان این چالش را مدیریت کرد. اجرای فلاشینگ ساختمان، باید مطابق اصول و دستورالعمل مشخصی انجام شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه اجرای فلاشینگ نمای ساختمان بپردازیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

نحوه اجرای فلاشینگ ساختمان

اجرای فلاشینگ ساختمان در مقایسه با بسیاری دیگر از مراحل ساختمان‌سازی چندان پیچیده و دشوار نیست. بیشتر فعالیت‌ها مربوط به قبل از نصب فلاشینگ است. تصور کنید که شما قصد دارید در لبه سقف شیبدار ساختمان خود فلاشینگ کار کنید. برای این منظور باید گام‌های زیر را پشت سر بگذارید:

1. تعیین موقعیت‌هایی که نیاز به نصب فلاشینگ دارند

همان طور که اشاره کردیم، فلاشینگ برای بخش‌های مختلف ساختمان از جمله لبه سقف‌های شیبدار، قاب پنجره‌ها، محل تلاقی کنج دیوارها و محل برخورد دیوار با سقف استفاده می‌شود. قبل از هر کاری باید تمام بخش‌هایی که نیاز به اجرای فلاشینگ دارند را تعیین کنید.

2. انتخاب نوع فلاشینگ

در مرحله دوم باید نوع فلاشینگ مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در مقاله جداگانه‌ای به معرفی انواع فلاشینگ ساختمان از نظر جنس و شکل هندسی پرداخته‌ایم که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به آن مراجعه کنید.

البته باید توجه داشته که انتخاب‌های شما برای شکل هندسی فلاشینگ محدود به گزینه‌های معروف موجود در بازار مانند یو شکل، سه پله و تاج نیست. بلکه به راحتی می‌توانید طرح‌های اختصاصی خود را مد نظر قرار دهید. سپس سفارش ساخت آن طرح‌ها را به تولیدکنندگان دهید. با توجه به اینکه فلاشینگ‌ها به روش خمکاری با استفاده از دستگاه‌های پرس تولید می‌شوند، دست شما برای انتخاب طرح‌های متنوع تا حدودی باز است.

3. محاسبه متراژ فلاشینگ مورد نیاز و سفارش ساخت

در مرحله سوم باید متراژ فلاشینگ مورد نیاز برای نصب در بخش‌های مختلف ساختمان را محاسبه کنید. توصیه می‌کنیم همواره مقدار کمی اضافه‌تر از محاسبات خود سفارش دهید. به این ترتیب در صورت بروز مشکل هنگام اجرای فلاشینگ ساختمان با مشکل رو به رو نخواهید شد.

4. رنگ آمیزی فلاشینگ

فلاشینگ برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به درون ساختمان استفاده می‌شود؛ اما نباید فراموش کنید که فلاشینگ‌ها کاملا در معرض دید قرار دارند. بنابراین نمای ظاهری آن‌ها تأثیر بسزایی روی زیبایی ساختمان دارد. به همین دلیل پس از خمکاری ورق‌های فلاشینگ، باید رنگ‌آمیزی شوند تا ظاهر مناسبی پیدا کنند. البته در بسیاری از مواقع تولیدکنندگان عملیات رنگ‌آمیزی فلاشینگ‌ها را نیز انجام می‌دهند.

5. نصب فلاشینگ

در ادامه نوبت به نصب فلاشینگ‌ها می‌رسد. برای نصب فلاشینگ‌ها روی سطح دیوار یا سقف ساختمان از پیچ یا پرچ استفاده می‌شود. اما اتصال ورق‌های فلاشینگ به یکدیگر به روش جوشکاری صورت می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در برخی از نقاط مانند قاب پنجره‌ها برای زیرسازی و نصب فلاشینگ از آسترکشی به کمک چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

پس از جوشکاری، محل جوش داده شده رنگ آمیزی می‌شود تا ظاهر مناسبی داشته باشد. نصب فلاشینگ‌ها نکات مهمی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اجرای فلاشینگ ساختمان - نصب فلاشینگ نمانکات مهم اجرای فلاشینگ ساختمان

با مراحل نصب فلاشینگ ساختمان آشنا شدیم. در ادامه لازم است به بحث درباره چند نکته مهم در خصوص اجرای فلاشینگ ساختمان بپردازیم که از اهمیت بالایی دارند. از جمله این نکات مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیمان سطح زیر فلاشینگ‌ها باید به طور کامل صاف و یکدست باشد.
  • در اجرای فلاشینگ سقف باید شیب لبه خارجی آن به سمت داخل باشد تا آب باران به نمای ساختمان نریزد.
  • شیب فلاشینگ درب و پنجره باید به سمت بیرون باشد تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری شود.
  • لبه فلاشینگ دیوار در محل اتصال باید حدود 3 تا 5 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • معمولاً محل نصب فلاشینگ‌ها چسب‌کاری یا بتونه کاری می‌شود تا آب‌بندی به طور کامل اتفاق بیفتد.

عوامل مؤثر در قیمت فلاشینگ

یکی از سؤالات مهمی که درباره فلاشینگ مطرح می‌شود، قیمت تمام شده ای محصول است. از جمله مهم‌ترین عواملی که در قیمت فلاشینگ تأثیرگذار هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس ورق فلاشینگ
  • نوع عملیات خمکاری
  • متراژ سفارش
  • ضخامت ورق فلاشینگ

کلام پایانی

اجرای فلاشینگ ساختمان را به همراه نکات و ریزه‌کاری‌های مربوط به آن مرور کردیم. بدیهی است که جنس ورق فلاشینگ، نوع خمکاری آن و همچنین موقعیت قرارگیری ورق‌ها نقش زیادی در نحوه اجرای آن‌ها دارند. به خاطر داشته باشید که هر چند این تجهیز در بین سایر مصالح ساختمانی خیلی به چشم نمی‌آید؛ اما اجرای صحیح آن نقش مؤثری در افزایش طول عمر ساختمان دارد. بنابراین در خرید فلاشینگ با کیفیت برای پروژه‌های ساختمانی خود نهایت دقت عمل را به خرج دهید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *