تولید و اجرای سقف عرشه فولادی با بهترین کیفیت

اجرای سقف عرشه فولادی باید مبتنی بر دستورالعمل‌های استاندارد انجام شود. تحقق تمام مزایایی که برای این روش از اجرای سقف ذکر می‌شود، منوط به رعایت اصول استاندارد در روش نصب عرشه فولادی است. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی مراحل عرشه فولادی، نکات ضروری که در حین اجرا باید حتماً مد نظر قرار بگیرند را معرفی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

چرا اجرای سقف عرشه فولادی در ساختمان‌سازی اولویت دارد؟

سقف عرشه فولادی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های باربری سقف در ساختمان‌سازی امروز جایگاه خودش را در این صنعت پیدا کرده است. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث شده است اجرای سقف عرشه فولادی به این روش تا این حد توسعه پیدا کند؟

پاسخ به این سوال به مزیت‌های این نوع اجرای سقف برمی‌گردد. این سیستم سقفی به خاطر کاهش وزن بارهای مرده از نظر طراحان ساختمان برای مقابله با زلزله عملکرد بسیار مطلوبی دارد. این کاهش وزن به دلیل حذف اجزای پرکننده (سفال یا بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک) و کاهش بتن مصرفی اتفاق می‌افتد.

با این حال، مهم‌ترین عاملی که کارفرما را به سمت اجرای این سازه متمایل می‌کند، سرعت بسیار بالای اجرا است. سقف عرشه فولادی به دلیل عدم نیاز به قالب‌بندی سقف، به شکل فوق‌العاده‌ای سرعت اجرا را افزایش می‌دهد و این امکان را به تیم اجرایی می‌دهد که بتن‌ریزی دو یا سه سقف در یک روز قابل اجرا باشد. همین موضوع سبب شده قیمت سقف عرشه فولادی به‌خاطر افزایش سرعت اجرا و بازدهی سریع نسبت به سایر سیستم‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر نیز باشد.

مواردی که گفته شد در کنار مزیت‌هایی مثل مورد تائید بودن توسط مرکز تحقیقات مسکن، مقاومت و ایمنی در برابر آتش سوزی، امکان افزایش طول دهانه‌ها، عبور راحت تاسیسات، فضای مورد نیاز کم برای دپو و نگهداری حین ساخت و … باعث گسترش روزافزون تقاضای اجرای این سازه شده است.

آموزش نصب عرشه فولادی

برای ساخت عرشه فولادی باید توجه داشته باشید که این نوع سقف از 5 جزء اصلی از جمله ورق فولادی گالوانیزه، گل میخ، فلاشینگ، بتن و آرماتور تشکیل شده است. اجرای سقف عرشه فولادی با هدف کنار هم قرار دادن اجزای آن با استفاده از اصول ایمنی صورت می‌گیرد. مراحل عرشه فولادی که باید برای این منظور پشت سر گذاشته شوند، عبارت‌اند از:

1. محاسبات ساخت عرشه فولادی

گام اول در ساخت عرشه فولادی، انجام محاسبات فنی مربوطه است. سؤالات زیادی در این خصوص وجود دارند که باید از دل محاسبات فنی پاسخ آن‌ها را به دست آورد. برخی از مهم‌ترین سؤالات عبارت‌اند از:
• خصوصیات مطلوب ورق فولادی (ضخامت، شکل هندسی، پهنا و …) مورد استفاده در عرشه فولادی چیست؟
• نوع و تعداد گل میخ مورد نیاز برای عرشه فولادی چقدر است؟
• نوع و تعداد میلگردهای لازم برای اجرای آرماتور عرشه فولادی چقدر است؟‌
• چه میزان بتن برای اجرای سقف عرشه فولادی مورد نیاز است؟
• حداکثر تنش تسلیم سقف عرشه فولادی چقدر است؟
• چه میزان بار استاتیک و دینامیک روی سقف قرار می‌گیرد؟
این‌ها تنها بخشی از سؤالات کلیدی است که قبل از هر چیز باید با استفاده از محاسبات فنی، پاسخ آن‌ها را به دست آورد.

2. تهیه مواد اولیه مورد نیاز

در ادامه مراحل عرشه فولادی، نوبت به تهیه مواد اولیه مورد نیاز می‌رسد. بر اساس محاسباتی که در مرحلۀ قبل انجام گرفت، برآوردی از نوع و میزان مواد اولیه مورد نیاز به دست می‌آید. معمولاً با در نظر گرفتن درصدی برای تلفات، مواد اولیه مورد نیاز خریداری می‌شود. به این ترتیب فرآیند نصب سقف عرشه فولادی آغاز می‌گردد.

3. تعبیه ورق‌های فولادی در سقف

ورق‌های فولادی گالوانیزه برای اجرای سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود. این ورق‌ها معمولاً به روش رول فرمینگ با سطح مقطع ذوزنقه‌ای تولید می‌شوند. البته دهانه و عمق ورق‌ها با هم تفاوت دارد. نکته مهم در خصوص ورق‌های فولادی آن است که وزن نسبتاً سبکی دارند. در نتیجه جابجایی آن‌ها برای تعبیه در موقعیت مورد نظر آسان‌تر انجام می‌شود.

ورق‌های فولادی گالوانیزه با جهت خاصی یک به یک روی تیرهای فرعی تعبیه شده در سقف قرار می‌گیرند. بسته به ابعاد ورق‌ها اپراتور انسانی یا دستگاه‌های مخصوص این عملیات را انجام می‌دهند.

4. تثبیت ورق‌های فولادی در سقف

در مرحله چهارم اجرای سقف عرشه فولادی، لازم است که ورق‌های فولادی مهار شوند. در مرحله قبل ورق‌های فولادی صرفاً در موقعیت مورد نظر قرار گرفتند. حالا لازم است که آن‌ها را در موقعیت خود تثبیت کنیم. اشاره کردیم که ورق‌ها روی تیرهای فرعی در سقف قرار می‌گیرند. دستگاه‌های مخصوصی به نام میخ‌کوب وجود دارند که با استفاده از آن‌ها ورق‌ها به بال تیرهای فرعی متصل می‌شوند.

پس از آن نوبت به استفاده از فلاشینگ می‌رسد. فلاشینگ در واقع ورق‌های فلزی است که در لبه ورق‌های فولادی قرار می‌گیرند. به این ترتیب علاوه بر ساختاردهی به سقف، جلوی بیرون ریختن بتن را نیز می‌گیرند. فلاشنیگ دور تا دور ورق فولادی قرار می‌گیرد و با استفاده از بست‌های مخصوص به آن متصل می‌شود.

5. نصب گل میخ

گل میخ همان تجهیزی است که در اصطلاح علمی با نام برش‌گیر نیز شناخته می‌شود. با استفاده از گل میخ ورق‌های فولادی برای همیشه به تیرهای فرعی متصل می‌شوند. اتصال گل میخ با استفاده از جوشکاری انجام می‌شود. تعداد و محل قرارگیری گل میخ‌ها در محاسبات فنی مرحله اول برآورد می‌شود. بر این اساس هر یک از گل میخ‌ها در جایگاه مورد نظر خود قرار می‌گیرند و اپراتور جوشکاری فرآیند اتصال آن‌ها را انجام می‌دهد.

6. اجرای آرماتور با میلگرد

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی را با آرماتوربندی به کمک میلگرد پی می‌گیریم. احتمالاً شما هم درباره تنوع روش‌های اجرای عرشه فولادی شنیده‌اید. یکی از جاهایی که دست ما برای انتخاب از بین دو گزینه باز است، آرماتوربندی است. در روش اول می‌توان از مش‌بندی‌های آمادۀ ساخته شده با میلگرد استفاده کرد. در روش دیگر می‌توان شبکه‌بندی آرماتور را در محل پروژه با استفاده از میلگرد و مفتول به صورت دستی انجام داد. تفاوت این دو روش در سرعت اجرای آن‌هاست.

در موارد معدودی نیز به صلاح‌دید کارفرما از بتن الیافی در نصب عرشه فولادی استفاده می‌شود. در ساختار بتن الیافی از میلگرد استفاده می‌شود. به همین دلیل دیگر نیازی به انجام مرحله آرماتوربندی به صورت جداگانه نیست. هر چند که این رویه خیلی مرسوم نیست.

7. متصل کردن گل میخ و آرماتور

بعد از اجرای شبکه آرماتوربندی لازم است که در سطح ورق فولادی تثبیت شود. برای این منظور به جای متصل کردن آرماتور به ورق، آن را به گل میخ‌ها متصل می‌کنند. به این ترتیب سقف عرشه فولادی آماده بتن‌ریزی می‌شود.

8. بتن‌ریزی

در آخرین مرحله اجرای سقف عرشه فولادی نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد. در عمدۀ پروژه‌ها از بتن معمولی استفاده می‌شود. بتن معمولی خصوصیات فیزیکی قابل قبولی دارد و به دلیل وزن سبک‌تر نسبت به سایر انواع بتن ترجیح داده می‌شود. البته نباید فراموش کرد که نوع بتن مورد استفاده بر اساس محاسبات فنی که در مرحله اول ذکر کردیم، تعیین می‌شود. با اتمام عملیات بتن‌ریزی، فرآیند نصب عرشه فولادی به اتمام می‌رسد.

نکات مهم در روش نصب عرشه فولادی

با مراحل اجرای سقف عرشه فولادی آشنا شدیم. در ادامه لازم است برخی از نکات کلیدی که در اجرای این سقف‌ها باید مد نظر قرار بگیرند را ذکر کنیم:
• قبل از نصب باید سلامت کلیه تجهیزات مورد استفاده در سقف عرشه فولادی بررسی و تأیید شود.
• در مکان‌های با احتمال آتش‌سوزی زیاد باید تمهیدات لازم برای مقاوم‌سازی سقف در دستور کار قرار بگیرد.
• طول گل میخ‌های مورد استفاده باید از عمق ورق‌های فولادی بیشتر باشد.
• اجرای جوشکاری در سقف عرشه فولادی باید توسط اپراتور متخصص انجام شود.
• دال بتنی روی ورق نباید ضخامتی کمتر از 50 میلی متر داشته باشد.
• بتن‌ریزی باید حداقل 13 میلی متر بالاتر از گل میخ باشد.
• جوشکاری باید در دمای بالاتر از صفر درجه سلسیوس انجام شود.

اجرای سقف عرشه فولادی به پشتوانه تخصص و تجربه

مهم‌ترین نکته برای انتخاب مجری، توجه به کیفیت تولید و تخصص و تجربه تیم طراحی و اجراست. شرکت ابنیه فولاد آریو با سابقه‌ای درخشان در اجرای سقف عرشه فولادی با بهره‌گیری از مهندسان با تجربه و تیم اجرایی متخصص به یک نام آشنا برای همه بزرگان صنعت ساختمان ایران تبدیل شده است. برای آشنایی با توانایی‌ها و رزومه این شرکت به صفحه پروژه‌های اجرا شده مراجعه کنید.

باید توجه داشت تمامی مزیت‌های سازه‌ای عرشه فولادی به این بستگی دارد که طراحی و اجرای این سیستم سازه‌ای درست و بدون اشکال باشد. به دفعات مشاهده شده که اجرای نامناسب باعث عملکردهای نامطلوب مثل لرزش سقف شده است. به همین دلیل استفاده از طراحی‌های دقیق و رعایت ضوابط به‌عنوان یک الزام در مجموعه ابنیه فولاد آریو مطرح است.

قیمت سقف عرشه فولادی (طراحی، تولید، اجرا)

شفافیت در ارائه قیمت همیشه مورد تاکید ما بوده است. مشتری حق دارد تا به‌طور دقیق از جزئیات هزینه‌های تولید تا اجرا آگاه باشد و بر اساس آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کند. به همین دلیل، در سایت شرکت کلیه جزئیات قیمت سقف عرشه فولادی به‌صورت به‌روز درج شده است. شما علاوه بر اینکه می‌توانید آنالیز قیمت سقف را بر اساس نوع ورق مصرفی مشاهده کنید، امکان استعلام قیمت اختصاصی بر اساس پروژه خود را به صورت دقیق دارید. برای این کار اطلاعات لازم را در اختیار ما بگذارید تا در سریع‌ترین زمان برآورد هزینه دقیق را به اطلاع شما برسانیم.

به طور کلی، قیمت سقف عرشه فولادی تا حد زیادی به قیمت فولاد وابسته است، زیرا اجزای اصلی سقف از قطعات فولادی است. به همین دلیل قیمت ارز هم به‌صورت غیرمستقیم بر قیمت نهایی موثر است. با این حال، بخش دیگری از هزینه‌ها مربوط به دستمزد طراحی و اجرای سازه است که معمولاً دچار نوسان شدیدی نخواهد شد.

تولید و اجرا با بهترین کیفیت

مهم‌ترین مزیت شرکت ابنیه فولاد آریو، تولید و اجرای سقف عرشه فولادی با بهترین کیفیت در بازار ساختمان کشور است. تولید محصولات باکیفیت و مورد تائید مراجع نظارتی، استفاده از متخصصان مجرب فرایند طراحی در کنار تیم اجرایی متعهد باعث شده است این شرکت افتخار همکاری با بسیاری از نهادهای دولتی، انبوه‌سازان و پیمانکاران بنام در سطح کشور را داشته باشد.

شرکت ابنیه فولاد آریو علاوه بر تامین مصالح برای پروژه‌های در دست احداث خود، کلیه ملزومات اجرایی (ورق عرشه فولادی، مش، گلمیخ و…) را در دسترس فعالان صنعت ساختمان قرار می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *