ورق شیروانی چیست؟ بررسی انواع، کاربردها و بهترین ورق‌های شیروانی در بازار

هر چند احداث سقف شیروانی در مناطق پربارش یک ضرورت به شمار می‌رود؛ اما به دلیل زیبایی ظاهری سقف‌های شیروانی در بسیاری از شهرها مانند تهران نیز برخی از ساختمان‌های مسکونی و صنعتی با سقف‌های شیروانی ساخته می‌شوند. ورق شیروانی، ابزار اصلی ساخت این نوع سقف‌ها است. ورق‌هایی که علاوه بر استحکام بالا، ظاهر نسبتاً جذابی نیز دارند. در این مقاله به این سؤال پاسخ خواهیم داد که ورق شیروانی چیست. علاوه بر آن به معرفی انواع ورق شیروانی نیز می‌پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی را به نوعی می‌توان زیرمجوعه ورق رنگی به شمار آورد. البته ورق‌های شیروانی مدل‌های پیشرفته‌تر و مدرن‌تری به حساب می‌آیند. چرا که با استفاده از عملیات خمکاری، سطح مقطع‌های مختلفی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. در نتیجه شکل ظاهری ورق‌های شیروانی به مراتب زیباتر است. همین مسئله باعث شده است که به راحتی بتوان از انواع ورق شیروانی در نمای ساختمان‌ها استفاده کرد.

انواع ورق شیروانی از چه متریالی ساخته می‌شوند؟

بخش عمده‌ای از ورق‌های شیروانی موجود در بازار از آهن ساخته می‌شود. آهن گالوانیزه بیشترین کاربرد را در تولید انواع ورق شیروانی دارد. کاربرد اصلی ورق‌های شیروانی در سقف ساختمان‌ها است. به همین دلیل دائماً در معرض باران و برف قرار دارند. به این ترتیب عملاً خوردگی و زنگ زدگی دو عامل مخرب درجه یک این ورق‌ها به شمار می‌روند.

بنابراین باید حتماً از متریال‌های مقاوم در برابر این عوامل مخرب برای ساخت ورق‌های شیروانی استفاده شود. البته در سال‌های اخیر نمونه‌هایی از ورق‌های شیروانی پلاستیکی نیز روانه بازار شده‌اند؛ اما کاربرد زیادی ندارند.

جالب است بدانید که در گذشته از سفال برای ساخت سقف‌های شیروانی استفاده می‌شد. بدیهی است که ورق‌های سفالی شکننده هستند و چقرمگی بسیار پایینی دارند. به همین دلیل در مقابل ضربه آسیب‌پذیر هستند. در مقابل ورق‌های گالوانیزه شیروانی قرار دارند که مقاومت به مراتب بیشتری در برابر ضربه از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل امروزه به طور کامل جایگزین ورق‌های سفالی شده‌اند.

انواع ورق شیروانیانواع ورق شیروانی

تا اینجا دانستیم که ورق شیروانی چیست. انواع ورق شیروانی را می‌توان در گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

1. ورق شیروانی طرح سفال

همان طور که از نام آن‌ها مشخص است، ظاهری شبیه به سفال دارند. مقاومت این نوع ورق‌ها بسیاری زیاد است و تمام خصوصیات ورق‌های شیروانی ایده‌آل را دارا هستند. در عین حال باید اشاره کنیم که در مقایسه با سایر انواع ورق‌های شیروانی به مراتب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ هر چند که قیمت آن‌ها نیز به نسبت بالاتر است. ورق شیروانی با طرح سفال در سه گروه دسته‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

ورق طرح سفال ژنوا

ورق‌های طرح سفال ژنوا یا جنوا در عرض‌های 100 و 125 سانتی‌متر تولید می‌شوند. طرح‌های زیبایی در ساخت آن‌ها به کار گرفته می‌شوند و به همین دلیل برای ساخت سقف ویلاها و آلاچیق‌های لوکس کاربرد دارند. این دسته از ورق‌ها با نام‌های فرانسوی یا ایتالیایی نیز مشهور هستند.

ورق طرح سفال پالرمو

ویژگی اصلی ورق‌های پالرمو مقاومت بالا در برابر لرزش است. به همین دلیل بلایای طبیعی مانند زلزله آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند. ورق طرح سفال پالرمو با نام روق‌های ژاپنی یا سوئدی نیز معروف هستند.

ورق طرح سفال پرچین

یکی از گزینه‌های رایج برای ساخت سقف‌های شیب‌دار در ساختمان‌های شمال کشور ما، ورق طرح سفال پرچین است. نصب این ورق‌ها به سادگی انجام می‌شود. علاوه بر آن لبه‌های ورق‌های طرح سفال پرچین به خوبی روی هم قرار می‌گیرند. در نتیجه احتمال نفوذ آب از منافذ و درزهای ورق‌ها تقریبا به صفر می‌رسد.

2. ورق شیروانی ذوزنقه‌ای

این دسته از ورق‌ها به کمک دستگاه‌های پرس با سطح مقطع ذوزنقه‌ای تولید می‌شوند. شکل‌دهی به ورق‌ها در عرض آن‌ها انجام می‌شود. ابعاد و اندازه ذوزنقه بسته به نوع سفارش قابل تغییر و تنظیم است. معمولاً این ورق‌ها نیز در عرض‌های 100 تا 125 سانتی متر تولید می‌شوند.

در ساخت سوله‌های سرپوشیده استفاده از ورق‌های ذوزنقه‌ای در اولویت قرار دارد. ورق‌های شیروانی ذوزنقه‌ای با نام ورق عرشه فولادی نیز شناخته می‌شوند.

3. ورق شیروانی شادولاین

به اعتقاد بسیاری، ورق شادولاین به عنوان زیباترین نوع ورق‌های شیروانی به شمار می‌رود. علاوه بر شکل‌دهی به صورت ذوزنقه‌ای در بخش‌های میانی این ورق برجستگی‌هایی نیز ایجاد می‌شود که ظاهر مدرن‌تری برای آن به ارمغان می‌آورد. این دسته از ورق‌ها در ساخت ساندویچ پنل‌ها کاربرد ویژه‌ای دارند.

4. ورق شیروانی لمبه

نام دیگر این دسته از ورق‌ها، دامپا است. شکل‌دهی سطح مقطع این ورق‌ها نیز مشابه ورق‌ها ذوزنقه‌ای است. معمولاً ذوزنقه‌های ایجاد شده در سطح این ورق‌ها از ابعاد و اندازه کوچکی برخوردار هستند. به همین دلیل این نوع شکل‌دهی را در دسته‌ای جداگانه از انواع ورق شیروانی طبقه‌بندی می‌کنند.

5. ورق شیروانی سینوسی

ورق‌های شیروانی کرکره سینوسی معمولاً در مناطقی استفاده می‌شوند که احتمال بارندگی در آن‌ها زیاد نیست و سطح رطوبت در طول سال معمولاً پایین است. این ورق‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. علاوه بر آن قیمت کمتری نسبت به سایر انواع ورق شیروانی دارند.

ورق شیروانی چیست - انواع ورق شیروانیکاربرد ورق شیروانی چیست؟

با انواع ورق شیروانی آشنا شدیم. در این قسمت باید به کاربردهای این ورق‌ها بپردازیم. در وهله اول این طور به نظر می‌رسد که از این ورق‌ها صرفاً برای ساخت سقف ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. اما واقعیت این است که کاربردهای ورق شیروانی فراتر از این حرف‌هاست. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده به عنوان سقف کاذب در بخش‌های مختلف ساختمان (انباری، استخر و …)

• پوشش دیوارها در کارگاه‌های صنعتی

• احداث سقف آلاچیق‌ها

• احداث گلخانه‌ها

• احداث سالن‌های ورزشی و سوله‌های سرپوشیده

• استفاده در سقف پارکینگ‌ها

• ساخت کانکس

• ساخت ساندویچ پنل

کاربرد ورق شیروانیویژگی‌های بهترین ورق شیروانی

به نظر شما مهم‌ترین ویژگی ورق شیروانی چیست؟ بله درست است؛ اصلی‌ترین مشخصه هر نوع ورق شیروانی مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدن است. ورق‌هایی که به هر دلیل از این ویژگی برخوردار نیستند، به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای احداث سقف سازه‌های مختلف به شمار نمی‌روند.

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ بلکه ویژگی‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در خرید ورق‌های شیروانی مد نظر قرار دهید. به طور کلی بهترین ورق شیروانی باید دارای مشخصات زیر نیز باشد:

• مقاومت بالا در برابر سایش؛

• حفظ پایداری ابعادی در شرایط آب و هوایی مختلف؛

• نصب آسان و سریع؛

• ظاهر زیبا و درخشان؛

• وزن سبک؛

• ایفای نقش عایق حرارتی و صوتی در سازه؛

• استحکام بالا در برابر ضربه؛

• ثبات و پایداری رنگ در گذر زمان.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ورق شیروانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. قبل از خرید ورق گالوانیزه حتما توجه داشته باشید که مدل‌های مختلف با کیفیت‌های گوناگونی از این محصول در بازار به فروش می‌رسند.

بنابراین لازم است که حتما آگاهی و شناخت کافی نسبت به انواع ورق‌های شیروانی داشته باشید تا خرید مطمئنی را تجربه کنید. حتماً از مراکز فروش معتبر برای خرید این محصول اقدام کنید.

شرکت ابنیه فولاد آریو، عرضه‌کننده بهترین ورق‌های شیروانی با بالاترین کیفیت است. شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت ابنیه فولاد آریو برای راهنمایی خرید ورق شیروانی آماده پاسخ‌گویی به سؤالات مشتریان عزیز هستند.

سؤالات متداول درباره قیمت ورق شیروانی و انواع آن

1- عوامل مؤثر بر قیمت انواع ورق شیروانی چیست؟

ابعاد، ضخامت، جنس، نوع رنگ سطح ورق به همراه استانداردهای بکار رفته در ساخت آن از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر در قیمت ورق شیروانی هستند.

2- ورق شیروانی به چه صورت فروخته می‌شود؟

بهترین راه برای خرید ورق شیروانی، سفارش این محصول به صورت متری است. به این ترتیب از خرید ورق اضافه نیز تا جای ممکن جلوگیری به عمل می‌آید.

3- کدام کارخانه‌ها برترین تولیدکنندگان ورق شیروانی در ایران هستند؟

کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، فجر کاشان، اشتهارد و هفت الماس از جمله برترین تولیدکنندگان ورق شیروانی در ایران هستند.

4- عرض مفید ورق شیروانی چقدر است؟

عرض 100 و 125 سانتی‌متر رایج‌ترین عرض برای ورق‌های شیروانی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *