فلاشینگ نما چیست؟ بررسی مزایا، کاربردها

در سال‌های اخیر اجرای نمای ساختمان‌ها با استفاده از ساندویچ پنل‌ها رواج پیدا کرده است. از یک طرف مقاومت نمای ساختمان در برابر عوامل مخربی مانند رطوبت و آب اهمیت دارد و از طرفی دیگر زیبایی نمای خارجی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. استفاده از ساندویچ پنل‌ها گزینه‌ای مناسب برای تحقق هر دو هدف فوق است. فلاشینگ به عنوان ورقی با شکل‌دهی خاص شناخته می‌شود که برای پوشش دادن فضاهای خالی بین ساندویچ پنل‌ها کاربرد دارد. در ادمه بررسی خواهیم کرد که فلاشینگ نما چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود. تا پایان با ما همراه باشید.

فلاشینگ نما چیست؟

در یک تعریف کلی و ساده می‌توان به هر نوع ورقی که عملیات خم‌کاری روی آن صورت می‌گیرد و سپس برای پوشش دادن چیزی یا جای خاصی استفاده می‌شود، فلاشینگ (Flashing) گفته می‌شود. البته در تولید فلاشینگ ساختمان علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی مطلوب، روی طراحی زیبا نیز تمرکز می‌شود تا تأثیری مخربی روی نما ساختمان به همراه نداشته باشد.

فلاشینگ در نما، سقف‌های شیروانی و پوشش قرنیزهای درب و پنجره‌ها در ساختمان استفاده می‌شود. فلاشینگ ورقی است که برای آب‌بندی و پوشش دادن درزها استفاده می‌شود. تجهیزی به ظاهر ساده که از نفوذ آب و هوا به دورن ساختمان جلوگیری می‌کند. فلاشینگ به صورت ورقه‌ای تولید می‌شود. معمولاً از ورق‌های فلزی با ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلف برای تولید فلاشینگ استفاده می‌شود.

جنس ورق فلاشینگ چیست؟

در تعریف اینکه فلاشینگ نما چیست، اشاره کردیم که این ورق معمولاً از جنس متریال‌های فلزی تولید می‌شود. البته بسته به سفارش مشتری می‌توان از متریال‌های مختلفی در تولید این محصول استفاده کرد. فاکتور اصلی در انتخاب مواد اولیه ساخت فلاشینگ نما، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت است. بدیهی است که شرایط آب و هوایی در انتخاب فلاشینگ با میزان مقاومت مختلف تأثیرگذار است.

اخیراً برخی از تولیدکنندگان اقدام به عرضه فلاشینگ‌های پلاستیکی نیز به بازار کرده‌اند. فلاشینگ‌ها پلاستیکی قیمت کمتری دارند؛ اما در مجموع طول عمر مفید آن‌ها به دلیل تابش آفتاب افت چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل این دسته از فلاشینگ‌ها خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

از جمله اصلی‌ترین متریال‌های فلزی برای ساخت فلاشینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. فلاشینگ آلومینیومی

آلومینیوم فلزی سبک و بسیار مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی است. در مقایسه با بسیاری از فلزات دیگر، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد. البته نقطه ضعف اصلی آلومینیوم آن است که در تماس با ملات و گچ، بخشی از خصوصیات ممتاز خود را از دست می‌دهد.

2. فلاشینگ فولادی

از فولاد معمولی نیز در ساخت فلاشینگ استفاده می‌شود. قیمت این دسته از فلاشینگ‌ها در مقایسه با مدل آلومینیومی بیشتر است. البته فولاد معمولی در مقابل رطوبت و خوردگی در طولانی مدت دچار ضعف می‌شود.

3. فلاشینگ گالوانیزه

استفاده از ورق گالوانیزه در تولید فلاشینگ یکی دیگر گزینه‌های پرکاربرد است. عمر مفید ورق گالوانیزه در مقایسه با فولاد معمولی بیشتر است. علاوه بر آن ورق گالوانیزه انعطاف‌پذیری خوبی دارد و به همین دلیل می‌توان فلاشینگ با اشکال پیچیده را به راحتی با استفاده از این متریال تولید کرد.

4. فلاشینگ مسی

گران‌ترین نوع فلاشینگ‌ها از جنس مس تولید می‌شوند. فلز مس ویژگی‌های فیزیکی بسیار خوبی از جمله مقاومت در برابر رطوبت بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، ضریب انبساط حرارتی کم و … دارد. از آن گذشته رنگ ظاهری مس بسیار زیباست و می‌تواند در هر چه بهتر شدن نمای ساختمان کمک کند.

5. فلاشینگ سربی

سرب به عنوان متریال فلزی با ماندگاری بالا شناخته می‌شود. در حال حاضر بیشتر از فلاشینگ‌های سربی برای پوشش دادن درزهای سقف شیروانی و دودکش‌های خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود.

کاربرد فلاشینگ چیست؟

در پاسخ به این سؤال که کاربرد فلاشینگ چیست، به صورت کلی می‌توان گفت که نقش درزبندی و آب‌بندی را بر عهده دارند. در عین حال در بخش‌های مختلفی از نمای خارجی تا داخلی ساختمان از فلاشینگ استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای فلاشینگ عبارت‌اند از:

• پوشش دادن درزهای ساندویچ پنل‌های دیواری و سقفی
• درز‌گیری قاب درب‌ها و پنجره‌ها
• زیباسازی نمای خارجی ساختمان‌ها
• آّ‌بندی سقف‌های شیروانی
• پوشش محل اتصال سقف و دیوار یا دو دیوار ساختمان
• پوشش لبه‌های پشت بام در ساختمان

فلاشینگ عرشه فولادی - کاربرد فلاشینگ

مزایای فلاشینگ چیست؟

تا اینجا دانستیم که فلاشینگ ساختمان چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه بد نیست که به بررسی برخی از خصوصیات و مزایای این ورق‌ها بپردازیم. از جمله مهم‌ترین مزایای فلاشینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عایق‌بندی رطوبتی ساختمان
• ایفای نقش عایق صوتی با جلوگیری از نفوذ باد به داخل ساختمان
• جلوگیری از ارتعاش و سر و صدای زیاد ساندویچ پنل‌ها در اثر وزش باد
• ممانعت از نفوذ گرد و خاک به درون ساختمان
• کمک به زیباتر کردن نمای داخلی و خارجی ساختمان
• کمک به صرفه‌جویی در مصرف انرژی با جلوگیری از نفوذ هوا به ساختمان

انواع فلاشینگ به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

رایچ‌ترین روش دسته‌بندی انواع فلاشینگ بر اساس شکل ظاهری آن‌هاست. بر این اساس می‌توان به موارد زیر به عنوان انواع فلاشینگ اشاره کرد:‌

• مدل U شکل: شبیه به حرف انگلیسی U و با زوایای 90 درجه خم‌کاری شده است.
• مدل نبشی: شبیه به نبشی دارای یک لبه است که با زاویه 90 درجه خم‌کاری شده است.
• مدل تاج: این نوع فلاشینگ نیز مشابه مدل نبشی است با این تفاوت که زاویه خم‌کاری آن متفاوت از 90 درجه است.
• مدل سه پله: شبیه به پلکان طراحی می‌شود و در قسمت آبریز سقف بکار می‌رود.

البته مدل‌های فلاشینگ به همین چهار دسته محدود نمی‌شود. بلکه با توجه به طراحی مشتری و سفارش او می‌توان فلاشینگ‌ها با مدل‌های مختلفی تولید کرد. همان طور که اشاره کردیم، روش تولید فلاشینگ‌ها چندان پیچیده نیست و به کمک خم‌کاری به شکل نهایی دست پیدا می‌کنند.

منظور از فلاشینگ نما خارجی و داخلی چیست؟

فلاشینگ خارجی بیشتر در موقعیت‌هایی اجرا می‌شود که علاوه بر نفوذ آب و هوا در معرض تابش مستقیم خورشید نیز قرار دارند. بنابراین لازم است که فلاشینگ نما از مقاومت مناسبی در برابر تابش خورشید نیز برخوردار باشد. در حالی که فلاشینگ داخلی صرفا وظیفه آب‌بندی و جلوگیری از نفوذ هوا را به عهده دارد. به عنوان مثال فلاشینگ پشت بام از نوع خارجی و فلاشینگ قاب پنجره از نوع داخلی به حساب می‌آید.

نصب فلاشینگ نما

عوامل تأثیرگذار در نصب فلاشینگ چیست؟ دو عامل اساسی در نصب فلاشینگ ساختمان اثرگذار هستند که عبارت‌اند از:

• موقعیت نصب فلاشینگ
• جنس ورق فلاشینگ

ورق فلاشینگ نباید با سیمان در تماس باشد. به‌گونه‌ای که حداقل 3 تا 5 سانتی‌متر بین محل قرارگیری آن و سیمان زیر فاصله باشد. برای اتصال فلاشینگ‌ها در بخش‌های مختلف نیز معمولاً از جوشکاری یا بتونه‌کاری استفاده می‌شود.

سؤالات متداول

1. ضخامت مناسب برای ورق فلاشینگ ساختمان چقدر است؟‌

ورق‌های فلاشینگ با ضخامت‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. بدیهی است که هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد، کیفیت بالاتری داشته و قیمت آن نیز بیشتر است. معمولاً ورق‌های فلاشینگ در ضخامت حداقل 0.4 سانتی‌متر و بالاتر تولید می‌شوند.

2. آیا از فلاشینگ برای محیط‌های باز مانند آلاچیق نیز استفاده می‌شود؟

بله؛ در طراحی و ساخت آلاچیق‌ها نیز معمولاً از فلاشینگ استفاده می‌شود تا درزهای موجود در سقف آن‌ها به خوبی پوشش داده شوند.

3. قیمت فلاشینگ ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟‌

قیمت فلاشینگ به عوامل مختلفی از جمله، وزن، مدل و میزان خرید بستگی دارد. با این وجود، معمولاً قیمت این محصول بر اساس هر کیلوگرم محاسبه می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که فلاشینگ نما چیست و چه کاربردهایی دارد. نصب فلاشینگ عملیاتی کاملاً تخصصی است. توصیه می‌کنیم در محل اجرای پروژه خود حتماً از نیروهای متخصص استفاده کنید. برای سفارش خرید فلاشینگ ساختمان نیز می‌توانید با ما در شرکت ابنیه فولاد آریو تماس بگیرید. همکاران ما آماده راهنمایی و پاسخ‌گویی به سؤالات شما عزیزان هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *